Wednesday 25 March 2015

Alasan

Bagi aku, alasan hanya menunjukkan kelemahan kita sendiri. Lemah dalam membahagi masa. Lemah dalam menghadapi kepayahan hidup. Lemah dalam berkorban walaupun sedikit kudrat dan masa. Lemah.
 
Aku pun ada alasan untuk segala kekurangan aku. Aku pun boleh bagi sebab musabab untuk apa-apa masalah yang aku pernah timbulkan. Persoalannya, adakah kita terlalu ego untuk mengaku itu salah kita? Itu kelemahan kita?
 
Aku pernah gagal di Matrikulasi UIAM. Mendapat CGPA 0.00 bukan sesuatu untuk dibanggakan. Itu satu hakikat. Aku bukan manusia baik atau geng surau. Itu satu hakikat. Aku bukanlah "the best person" untuk menentukan dosa dan pahala. Itu satu hakikat.
 
Hadapi dengan tabah. Banyak mana tabah yang diperlukan, kau tentukan sendiri. Banyak mana kau nak mengeluh, kau tentukan. Banyak mana kau nak minta maaf, kau tentukan.
 
Kadang-kadang ada orang kehilangan sesuatu atau kematian ahli keluarga, tapi, kau tentukan samada kau perlu teruskan hidup atau bersendiri menangis. Kau tentukan samada kawan kau adalah kawan kau atau bukan kawan kau.
 
Akhirnya, semua ini alasan. Alasan basi.
 
 
a z z w a n

No comments:

Post a Comment