Monday 13 April 2015

Realiti

Realiti. Ada yang manis, ada yang pahit. Buat masa ini, aku sendiri tak pasti. Aku suka, minat dan sayang pekerjaan yang aku ada sekarang. Tetapi, dalam masa sama, aku tak dapat fokus sepenuhnya terhadap keperluan sebenar. Samada dari sudut PhD atau penerbitan atau juga, penyelidikan. Aku mungkin sibuk dari sudut lain, tetapi, itu bukan alasan. Aku sendiri yang pilih cara pemarkahan yang sukar untuk pelajar. Aku sendiri yang pilih untuk membuat polisi pintu terbuka untuk pelajar. Aku sendiri yang pilih untuk membantu dari sudut kebajikan pelajar. Itu semua bukan alasan. Yang tinggal, cuma realiti. Realiti bahawa aku memang belum fokus terhadap persiapan untuk PhD. Realiti bahawa markah prestasi aku sudah 3 tahun berturut-turut tidak mencapai tahap memuaskan. Realiti bahawa sudah lama aku tidak terlibat dengan apa-apa penerbitan dan penyelidikan. Realiti yang mana aku sedang sia-siakan peluang terbaik di depan mata untuk PhD. Realiti yang mana aku terlalu selesa dengan keadaan aku sekarang. Aku sedar jawatan aku masih membawa perkataan "Sementara". Aku sedar aku perlu PhD sekiranya aku ingin terus dengan pekerjaan ini. Aku sedar.
 
 
a z z w a n

No comments:

Post a Comment